vrijdag 23 november 2007

Darwinisme

Wat kunnen wij met het darwinisme. Zo luidde de vraag van vele parochianen. Welnu. Wij kunnen niet ontkennen dat Darwin heeft bestaan en dat zijn theorie bestaat. Maar het is maar een theorie, zoals uw Kapelaan ook een theorie heeft: het bestaan van aardgas onder je voeten valt aan te tonen door het driemaal bidden van het Weesgegroetje. Die theorie noemen we het engelbertisme. Het engelbertisme lijkt me net zo waar als het darwinisme, of net zo onwaar.
Er is slechts Eén Theorie die altijd overeind blijft staan. Dat is de Theorie van de Drie Goden, onthoudt u dat goed. God de Vader heeft u geschapen. God de Moeder laat u voortbestaan. En God het Heilige Kind, dat mocht u wezen.
Zo heeft God ook Charles Darwin geschapen. Hij had het ook niet kunnen doen, dan had Hij nooit last gehad van het darwinisme. Weet u wat ik denk? Ik denk dat God een beetje overmoedig is geworden op 12 februari 1809. Hij moet gedacht hebben: zo’n klein jongetje Darwin kan er nog wel bij.
Het zou ons heel wat kopzorg gescheeld hebben als God zijn scheppingsdrift wat had ingehouden en als Hij had besloten Darwin niet ter wereld te laten komen. Maar we moeten ook uitgaan van Zijn Oneindige Wijsheid. We hebben geen laffe God. Denkt u daar nog maar eens over na, parochianen.

2 opmerkingen:

Wouter van den Berg zei

Weer goed, Kapelaan! Er zijn misschien betere pogingen gedaan om Gods almacht te verenigen met verschijnselen die in geheel andere richtingen lijken te wijzen, maar zeker ook slechtere.

Bij gelegenheid willen we dan nog wel eens horen hoe het zit met de ellende in de wereld. Om Hitler, Stalin en Mao hun gang te laten gaan, of bijvoorbeeld om een jong meisje op te laten sluiten in een cel vol geharde criminelen moet je om den donder ook niet laf zijn, maar men krijgt toch de indruk dat Hij anderen de kastanjes uit het vuur laat halen.

Unknown zei

"Ik ben er nog maar één dag mee bezig, maar ik weet nu al dat ik er jaren aan bezig zal blijven."

En nu al gestopt?

Ik snap het niet Ben...