donderdag 22 november 2007

Hoog bezoek

Het is een week geweest van hard werken, maar het is nu klaar: het Geheime Boek der Geheimen. Wat bij de andere christenen de Bijbel is, is bij ons het Geheime Boek der Geheimen. Daar staat alles in, van de big bang (‘Er zij licht’) tot en met het Leven van Jezus Christus. Mét plaatjes.
Rooms-Katholieken staan erom bekend dat zij nooit in de Bijbel lezen. Wel, de Onafhankelijke Katholieken mogen zelfs niet hun Geheime Boek lezen. Ik vertel ze er wel over, en dat moet genoeg zijn.
Vanochtend was ik nog even in de kerk om een missaaltje te zoeken. Ik kon het maar niet vinden, ik zoeken in het tabernakel, onder het altaar - toen een wat oudere man de kerk kwam binnenschuifelen. Grote grijze baard, aardappelneus, troebele oogjes, boerse kleding. Het was Tolstoj niet, maar een Rus was het zeker. Hij liep langs de staties, steeds zeggend bij elke statie: ‘Plachoj! Njekrasiewy!’ De staties zijn inderdaad prachtig geschilderd en u kunt aan dit eenvoudige voorbeeldje al zien dat God in Zijn goedertierenheid heeft besloten de talen niet te ver uiteen te laten lopen. Plachoj = prachtig. Njekrasiewy = beschilderd, bekrast.
Wij mensen moeten elkaar blijven verstaan.
Ik pakte snel een kruis van het altaar en schreed op de man af. ‘Balsjoj!! Doga balsjoj!!’ donderde ik, terwijl ik het kruis boven mijn hoofd hield en knielde voor de man.
Enfin, na nog wat liturgische handelingen pakte ik een vel papier waarop ik schreef: ‘1054’ met links ‘zapat’ en rechts ‘wastok’ (west en oost). Dat vel scheurde ik doormidden, terwijl ik uitriep: ‘Njet!’ Toen maakte ik een nieuw vel met ‘2007’, weer met zapat en wastok, en daar schreef ik met grote letters onder: ‘Da!’
Want je moet klein beginnen met het oplossen van zaken zoals het Grote Schisma tussen de westerse katholieken en de oosterse.
Toen de man, na nog wat dingen zoals een besprenkeling met het Heilige Wijwater om ‘wychat’ vroeg, ben ik de sacristie binnen gegaan om naar de wierook te zoeken. Toen ik die had gevonden, was de man vertrokken. Maar het was een fantastische ervaring. De Onafhankelijke Katholieken staan er nu ook internationaal goed op!

2 opmerkingen:

Wouter van den Berg zei

We maakten ons al zorgen, Kapelaan. Doe kalm aan, dit soort stukjes maken onze dag goed, zeker, maar we tekenen voor één zo'n dag elke twee weken of daaromtrent. Ik ben hard aan het uitzoeken hoe dat nu met die sitefeeds zit. Ik hou u op de hoogte. Tenzij u mij even bijpraat natuurlijk.

Ben Hoogeboom zei

Waarde Wouter,
Doga balstoj! Hoe het met die sitefeeds zit en hoe dat rondgaat in deze enorme wereld van ons, kan ik niet bevroeden. Het gáát rond, zoals ook God rondgaat en ons rijkelijk bedeelt, elke dag van de week weer, en speciaal op de Zondag. Maar luistert u eens op YouTube naar de lezingen van Richard Dawkins!