woensdag 7 november 2007

Zaligverklaard: Hendricus van Tegelen

Vanochtend was ik wat aan het zoeken en het onderhandelen en het plussen en minnen in de pastorie, toen er werd gebeld. Ik dacht: dat zal Greta Duinmeier wel zijn, mijn nieuwe huishoudster. Eindelijk! Maar nee. Het was Gerard van Tegelen, de grote geldschieter. Hij was met een lange zilvergrijze auto gekomen. De chauffeur zat er nog in. Ik zie Gerard soms achter in de kerk zitten. Hij bemoeit zich nooit met iemand, het leek me zo’n echte katholiek.
‘Goedemorgen, kapelaan.’
‘Goeiemorgen, meneer Van Tegelen. Komt u binnen.’
‘Dat heb ik nou altijd al eens willen doen hè, in een pastorie zitten.’
‘Als u mij uw jas en uw sjaal geeft, dan leg ik die wel even over die stoel. Dan neemt u die stoel daar. Legt u de boeken en de verdere troep maar op de grond.’
‘Juist ja. Ik reed net langs de begraafplaats en daar zag ik de koster bezig, hij was het hek aan het schoonwassen of zoiets.’
‘Brave man.’
‘Ongetwijfeld. Ik ben ook even gestopt om een praatje met hem te maken. We hebben even samen over het kerkhof gelopen, we hebben nog even stilgestaan bij het graf van mijn vader.’
‘De oude Hendricus.’
‘Die ja.’
‘Ik herinner me de uitvaartdienst nog goed. Die was heel mooi.’
‘Dat was ie zeker. En ik dacht: Gerard, jongen, handen uit de mouwen! Die bosschages aan de westkant van de begraafplaats, dat lijkt nergens op. En het hek moet al van 100 jaar geleden zijn, dat is helemaal verroest. Moet nodig vervangen worden. Dus. Ik dacht: een mooi nieuw hek, goudgeverfd. En laat Tuiniersbedrijf Van der Molen het hele kerkhof eens onderhanden nemen. De rekeningen stuurt u maar naar mij door.’
‘Maar...’
‘Geen gemaar. Ik heb geld genoeg. Als u reparaties of schilderwerk of zoiets aan uw kerk wilt laten doen, of aan uw pastorie: ook, rekeningen naar mij toe.’
‘Waar heeft u al dat geld dan vandaan?’
‘Dat zal ik u zeggen. Ik ben slapend rijk geworden. Mijn vader, Hendricus, was de uitvinder van de beddenlattenbodem. Elk stijf latje dat een beetje gebogen is, levert mij een eurocent op. Waar ook ter wereld, want zelfs in China is het me gelukt. Een geweldige groeimarkt, China.’

Geen opmerkingen: