vrijdag 2 november 2007

Avondje uit

Ik heb maanden geleden al afgesproken met de jongens van ‘The upload’, de discotheek alhier, dat ik eens langs zou komen. ‘Ja ja,’ verzekerde ik de jongens, ‘ik kom zeker langs, zodra ik de tijd ervoor heb.’ Want je moet als priester midden in de maatschappij staan. Je wilt toch eens weten hoe de jongens ‘hun tent ruinen’, zoals dat volgens de krant heet, en hoe de jongelui op zoek zijn naar vertier. Hoe ze praten vooral, de uitdrukkingen die ze gebruiken. Lijkt me razend interessant, vooral voor mijn preken in de jongerenmissen.
Eigenlijk heb ik vanavond geen tijd, want ik bestudeer momenteel de wereldgodsdiensten. Ik ben nu bij de letter I (van de Iltyn-indianen in de Still Zuidzee, waarover later meer). Daarna komt de ‘Islam’, een vijandige godsdienst, en dan komt de letter J met de Joden. Genoeg te doen dus!
Maar: sta je ervoor, dan moet je erdoor, zoals broeder Reve het eens omschreef. Wat zal ik eens aantrekken? Mijn grijze broek natuurlijk. Een wit overhemd met daaroverheen mijn groene slobbertrui. Het soort groen van het startknopje van uw computer. Mevrouw Cleveringa, gestorven in 2005, heeft in 1997 nog twee grote witte kruizen, één voorop en één achterop, op die trui geborduurd, dus dat lijkt me hippe uitgaanskleding.
Nog even een boterham met pepermakreel naar binnen werken, want ik heb nog niets gegeten vanavond (door de drukte), en daar gaan we!

Geen opmerkingen: