zaterdag 10 november 2007

Het grut

Zo zagen zesjarige jongetjes eruit, vroeger. Ze werden misdienaar soms. Sterker: zo zag ik er uit, eind jaren vijftig. Het moet een feest geweest zijn voor de homosexuele, pedofiele priesters en kosters.
God zij geloofd en geprezen is dat nu voorbij. Jongens van zes jaar zitten tegenwoordig op internet te werken (meisjes van zes trouwens ook) - en de verhalen over pedofiele praktijken op het internet kloppen misschien wel, maar zijn toch minder ernstig dan de vroegere praktijken.
Ik wil trouwens zulke jonge kinderen niet bederven door ze misdienaar te maken. In onze parochie komen alleen acolieten voor, misdienaars van minstens 16 jaar oud, en ik vraag nogmaals aan de dames: geeft u zich ook op! Het is een makkelijk vrijwilligersberoep, u krijgt een gratis opleiding van onze koster, gratis kledij, u mag gratis een glaasje komen meedrinken van de miswijn (Porte Tinho, Produce of Portugal). Eén keer per jaar gaan we met alle misdienaars naar een museum in Nederland van jullie keuze. En het belangrijkste: het wordt enorm gewaardeerd in de Egmondse gemeenschap!

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik geef me op! Ik ben 17 jaar en ik wil wel. Ik heb nog een vraag, kapelaan. Het gaat goed op school (ik zit op het atheneum) en nou wil ik straks gaan studeren. Welk vák moet ik dan nemen?

Ben Hoogeboom zei

Dank je voor je snelle reactie, Thea. Je bent aangenomen!
In welke vakken ben je goed op school? Wiskunde, scheikunde, natuurkunde - of de talen?

Anoniem zei

Vooral de talen, kapelaan. Ik heb Engels, Frans en Duits. En Nederlands natuurlijk. Daar heb ik allemaal achten en negens voor.

Ben Hoogeboom zei

Dan moet je een studie Frans beginnen, Thea. Wacht eens even. Van den Akker... Je moeder kwam uit de Elzas, was het niet?
Ja, je moet een studie Frans beginnen, Thea.