maandag 5 november 2007

Nieuw kerkgebed

Dit zijn wat eerste verkenningen. Het woord ‘Amen’ heeft mij al mijn hele leven tegengestaan, want ‘amen’ betekent: het is vast en zeker zo. Maar niets is vast en zeker zo. Dus het woord ‘amen’ zal in mijn Missen niet meer voorkomen.
In plaats daarvan komen twee andere woorden: ‘Oké’, dat toevallig ook de afkorting is van onze Kerkgemeenschap, en dat betekent: ‘het is goed, maar het zal wel’. En het oude Griekse woord ‘genoito’, dat ‘het moge gebeuren’ betekent. Vereenvoudigde vorm voor Nederland: ‘genot’.
Dus zo zou het Onze Vader en Moeder er gaan uitzien:

Onze Vader en Moeder,
die in de Hemelen zijt.

De kerk bidt: Oké.

Uw naam worde geheiligd,
Uw Rijk kome.

De kerk bidt: Oké.

Uw wil geschiede op aarde zoals in de hemel.

De kerk bidt: Oké.

Geeft ons heden ons dagelijks visje,
en vergeeft ons onze schuld,
zoals ook wij aan anderen hun schuld vergeven.

De kerk bidt: Genot.

En leidt ons niet in bekoring,
maar verlost ons van het kwade.

De kerk bidt: Genot.

In de naam van de Vader, de Moeder en het Heilige Kind.

De kerk bidt: Oké.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik studeer wiskunde en ben 22. U zei tijdens de H. Mis dat u een nieuwe lijst van heiligen ging maken. Komen er op die lijst ook wiskundigen?

Ben Hoogeboom zei

@ Patrick:
Ik ben er nog niet helemaal uit met die heiligen, moeet je weten. Een Kerk moet heiligen hebben, want zonder heiligen sta je zo’n beetje in het duister te bidden.
Ik dacht bijvoorbeeld dat Charles Darwin in aanmerking komt. De uitvinder van de WC of het riool ook. En er zijn tien of twintig schrijvers die ik zelf wel heilig genoeg vind. Georges Perec bijvoorbeeld, dat was ook een wiskundige trouwens.