vrijdag 2 november 2007

Teleurstelling

Het bezoek aan ‘The upload’ is toch niet geworden wat ik ervan gehoopt had. Ik kwam er op een normale tijd, tegen achten aan - maar er was nog niemand! Alleen mijn buurmeisje Ada (van het Corneliusplein 8) stond achter de bar. Verder was er niemand!
‘Wanneer komt de jeugd?’ vroeg ik haar.
‘Weet ik niet, hoor.’
Komt de jeugd wel?’
‘Jawel. Ik zet even de muziek aan.’
‘Waarom?’
‘Daar komt u toch voor? Leuke trui heeft u aan.’
Toen kwam er een zo luide vorm van jongerenmuziek op me af, dat mijn maagsappen en gestellen protesteerden en bijna uit mijn persoon traden. Ik ging naar de WC en ik liep daarna meteen weer terug naar mijn pastorie.
En daar heb ik de kachel aangedaan, en het is weer gezellig! Er is op www.hadrianasspace.blogspot.com/ een reeks vragen op mij af gekomen, die ik nu zal proberen te beantwoorden.
Allereerst de titulatuur. De katholieke kerk heeft verschillende functionarissen in dienst. Bovenaan staat de paus (waarvan hierboven een portretje; het is trouwens de vorige paus, een Pool die voordien Woityla heette, die ook weinig heeft gepresteerd als het om klinkende encyclieken gaat), daaronder komen de kardinalen, daaronder de bisschoppen, dan komen de dekens, daaronder zit de pastoor en daaronder zit de kapelaan. De H. Corneliusparochie heeft, door personeelsgebrek alom, geen pastoor meer. De laatste, pastoor Henk Wolfgoed, is in 1996 overleden. Dan doet een kapelaan al het werk. Elke parochie heeft nog een koster in dienst. Die doet alle voorkomende werkjes, zoals het graven van een graf, de inkoop van kaarsen, van wierook, hij regelt ook dat de kerk schoongehouden wordt, dat er bloemen zijn bij huwelijks- of overlijdensmissen, hij regelt een andere organist als onze eigen organist Geert Waterman weer eens ziek is, enzovoorts, enzovoorts, enzovoorts.
Dat is de wereldlijke kant van de zaak. Abten en paters (tezamen
‘monniken’ geheten) vind je alleen in kloosters, en die studeren en bidden wel veel, maar daar hebben wij weinig aan. Zij stralen toch minder af op de wereld.
Een kazuifel is het wit-roze of geheel witte of groen-witte of paarse gewaad van de priester. Een ‘priester’ is iedereen die een eucharistie mag doen. Ik zeg het maar even zo simpel mogelijk, want u bent geen katholieke vrouw, Hadriana. En een eucharistieviering is een H. Mis of Heilige Mis, met zijn Kyrie Eleison, zijn Credo, zijn Confiteor enzovoorts. Ook met zijn communie. Ter communie gaan is: het lichaam van Christus ontvangen. Er bestaat een speciale
‘brood’fabriek in het zuiden des lands die voor heel Nederland ‘het brood’ bakt, die hostie heet. Die hostie leg ik op je tong, of in je hand (in meer vooruitstrevende parochies). Dan heb je het vlees van Jezus Christus toegediend gekregen. Het bloed van Christus is er in de vorm van port, die de priester tijdens de eucharistieviering zegent en drinkt. Dat krijgt u dus niet. Dat krijgt alleen de priester. Ik hoop dat alles wat duidelijker geworden is, Hadriana.

Geen opmerkingen: