maandag 5 november 2007

Uit mijn aantekeningen

Goed, we gaan alleen verder. Weg uit Rome. Maar er gaan evenveel wegen naar Egmond als naar Rome. Wat moet er nog meer veranderen?
Allereerst de hosties, die zal ik wel niet meer kunnen krijgen van die Roomse hostieboeren, dus daar moet ik onze twee bakkers om vragen. Dan de wijn: daar moest ik altijd € 3,95 voor betalen per fles, maar ik heb al port gezien in de supermarkt voor € 2,70, dus dat is ook geen probleem. Wierook is ook geen probleem. Kaarsen? Ook geen probleem.
Kleding: die krijg ik natuurlijk ook nergens. Dat is voor mezelf niet zo erg, die kazuifels gaan nog wel tot mijn dood mee. Maar de misdienaars moeten er netjes uit blijven zien.
DE MEISJES EN VROUWEN MOETEN OOK MEEDOEN!
Dáár heb je een goed punt, Engelbertus. Misdienaars dus: jongens én meisjes. En mijn opvolger moet ook een vrouw zijn. Eens kijken... wie zou dat kunnen zijn... Ik moet haar natuurlijk zelf opleiden tot kapelaan... O, ik weet het al! Dat meisje van Tuinstreek, hoe heet ze... Alicia! Dat meisje is slim, rad van tong en opgewekt. Verdomd, ik ga morgen meteen met haar praten!
En de naam van onze parochie? Ik dacht: de Heilige Moederkerk. Gniffel. Verdomd! Dan moet ik ook even nog naar de wethouder, want dan moeten we ook de naam veranderen van het H. Corneliusplein in Heilige Moederplein. En het kruisteken maken we zo: ‘In de naam van’ (je voorhoofd) ‘de Vader’ (linker schouder), ‘de Moeder’ (rechter schouder) ‘en het Heilige Kind’ (je buik).
Later verander ik het Onzevader en het Weesgegroet nog wel eens.
Deze dingen allemaal opnoemen in mijn preek van morgen. Het zal wel een volle kerk worden, dus ik moet in vorm zijn. Ook niet vergeten de namen van de sponsors te noemen: Beddenwinkel Schinders, Restaurant Duinzicht en Restaurant Klaver, Boekenwinkel Rood & Rood en hoe heette die meneer toch... Meneer Van Tegelen! De gulste gever van het stel.
Wat moet er liturgisch veranderen? Niet zo veel, dacht ik. De Heilige Moeder moet erbij natuurlijk. Ik masseer de Heilige Geest er langzamerhand wel uit, en ook het Pinksterfeest, daar snapt toch niemand wat van.
Het moeten ook váste data worden, de kerkelijke feestdagen. Dus Kerst op 25 december, Pasen op... Nee. Het Bevruchtingsfeest of hoe noemen we dat... de Inseminatio op 25 maart. Dan komt Pasen op het huidige Pinksteren ongeveer, dus een maand of drie later, op 25 juni. Vasten schaffen we af, de advent schaffen we af. Dat heeft toch allemaal geen zin meer. Wat houden we nog over? Allerzielen? Vooruit, 25 september. Allerheiligen? Prik een datum: 25 oktober. Klaar!
Die heiligen... Een beetje kerk heeft zijn heiligen natuurlijk, maar van die Abel of die Acharius of die Achatius van Ararat word ik niet koud of warm. Dus moeten wij een eigen lijst van heiligen krijgen. Meteen aan gaan werken, niet zeuren, met je kont aan de arbeid, Engelbertus!
Het celibaat schaffen we ook af. Ik zal ook wel snel weggewerkt worden uit ‘Absque Dubio’. Dat is niet erg, want de mensen kunnen deze site ook lezen. Ik ga nog een paar uurtjes slaap pakken.
O ja. Niet vergeten. Dat bandje met het telefoongesprek met meneer Zeegers. Laten horen tijdens de preek!

Geen opmerkingen: